#

Online winkelen en de gevolgen voor het bedrijfsleven

Online winkelen en de gevolgen voor het bedrijfsleven

Winkelen is een individuele activiteit waarbij een consument door de selectie van goederen of diensten bladert die door een of meer verkopers worden aangeboden met de bedoeling een geschikt assortiment daarvan in een winkel te kopen. Een shopper bezoekt een winkel die zijn gewenste product of dienst aanbiedt en bekijkt de uitgestalde verscheidenheid van het artikel of de producten. Vervolgens probeert hij een bod te doen, en als het aangeboden artikel of de aangeboden producten niet aanvaardbaar zijn of op een andere manier kunnen worden gekocht, verlaat hij de winkel. De trend van vandaag is dat consumenten online winkelen voor al hun winkelbehoeften en deze trend heeft geleid tot een toename van het aantal winkels op de detailhandelsmarkt.

shop

Een aantal bedrijven heeft Shopping carts geïntroduceerd waarmee klanten online aankopen kunnen doen, rechtstreeks vanaf de website van het bedrijf of van derden zoals eBay. Deze winkelwagentjes kunnen helpen bij het verhogen van de verkoop en bij het behouden van de loyaliteit van bestaande klanten. Deze winkelwagenfunctie wordt vaak ontwikkeld binnen het winkelportaal of via aangepaste webprogrammering in de backend. Aangezien gebruikers overal en altijd aankopen kunnen doen, is het belangrijk om een commerce platform in te bouwen waarmee de gebruikers gemakkelijk vanaf elke plek kunnen winkelen.

Een goed commerce platform helpt de winkeleigenaren om een positieve reputatie op te bouwen bij de klanten. Het biedt flexibele betalingsmogelijkheden en eenvoudige manieren om retourzendingen te verwerken. De flexibiliteit van het accepteren van verschillende soorten betalingen via de payment gateway en via meerdere websites helpt bij het opbouwen van een gunstige reputatie bij klanten en helpt bij het verkrijgen van nieuwe orders. De payment gateway fungeert ook als een merchant account, waarmee de eigenaar van de winkel om verschillende soorten betalingen, zoals credit card betalingen, online cheque betalingen, e-checks, online coupons en promotionele vouchers etc. te accepteren. De winkelervaring die door een winkel wordt aangeboden, wordt verbeterd met online winkelcatalogi die volledige details van de producten tonen die te koop zijn.